W miejscowości Łańcut dnia 12 września 2019 roku odbyły się warsztaty medialne, prowadzone przez Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu oraz Radio Maryja. Na samym wstępie opowiedziano o tym, na co uczniowie i ich rodzice powinni zwracać uwagę w mediach. Po krótkim wprowadzeniu rozpoczęły się warsztaty. Pierwszy temat dotyczył języka obrazu. Jedna z uczennic została zaproszona do realizowania wizji. Do tego potrzebna była prezentacja sprzętu i przybliżenie uczestnikom pracy realizatora wizji. Dowiedzieli się oni o tym, że nie zawsze to operator kamery decyduje o tym, co i w jaki sposób ma być pokazane. W kolejnej prezentacji uczeń został poproszony o pomoc w pokazaniu możliwości działania green boxa, co wywołało uśmiechy na twarzach widzów. Następnie uczennica miała okazję wcielić się w rolę pogodynki telewizyjnej. Wówczas uczniowie mieli możliwość dowiedzieć się, że aż 70% przekazu to obraz. Ukazane zostało również, w jaki sposób profesjonalnie prowadzi się prognozę pogody. Okazało się, że nie jest to taka łatwa sprawa, ale i tak jest to łatwiejsze niż bycie komentatorem sportowym. Uczeń poproszony o wcielenie się w jego rolę, ukazał uczestnikom techniki manipulacji widzami. Uczniowie dowiedzieli się również, że większość programów jest realizowana w wirtualnym studiu telewizyjnym. Perspektywa może wpłynąć na postrzeganie osoby występującej przez widzów. Jednak mimo 23%, dźwięk również jest ważny. Miał okazję o tym przekonać się uczeń, który wcielił się w rolę kandydata na prezydenta. Jako podsumowanie został pokazany krótki filmik o lampce. Jego celem było pokazanie uczestnikom, jak w prostym filmie zagrać na emocjach. W przerwie uczniowie mieli okazję skorzystać z budki fotograficznej oraz automatów z jedzeniem. Po przerwie zaczęto od teorii na temat oświetlenia. Wówczas w części praktycznej okazało się, że nawet światło wpływa na opinię widzów. Prowadzący wspomniał również o znaczeniu zmatowienia twarzy. Później młodzież dowiedziała się, jak filmy i bajki wpływają na człowieka oraz jak odbywa się manipulacja dźwiękiem. Po krótkim opowiadaniu o reklamach, prowadzący przeszedł do sztuki montażowej. Okazało się wówczas, że montażysta również ma duży wpływ na to, co widzi widz. Włączony został krótki filmik, a następnie wytłumaczono w jaki sposób montaż może oszukać oglądających. Pokazano również materiał na temat przygotowania dźwięku.

Po przerwie rozpoczęła się druga część – na temat radia. Na początku prowadzący zrobił test słyszalności dźwięku m.in. na wysokości 18 kHz. Uczniowie mieli również okazję poznania historii muzyki, czy też posłuchania pierwszego nagrania z 1860 roku. Następnie po nagraniu wypowiedzi niektórych uczestników, prowadzący pokazał, na czym polega edycja dźwięku. W międzyczasie pokazany został krótki wywiad z księdzem przed edycją i po niej. Nagrania okazały się różne, co udowodniło manipulację radiową. Został również pokazany wpływ muzyki na odbiór wypowiedzi przez słuchacza. Młodzież dowiedziała się o oszustwach w branży muzycznej i pracy realizatora dźwięku.

W ostatniej części warsztatów ich uczestnicy mieli okazję nauczyć się, jak pisać artykuły. Zostały również omówione techniki manipulacji w prasie. Uczniowie mogli poznać fachowe słownictwo dziennikarskie. Prowadząca w swojej prezentacji zawarła ćwiczenia praktyczne, w których wszyscy mogli wziąć udział.

Izabela Fiołek, Wiktoria Marcinek


      12.09.19 Warsztaty Łańcut dzień 2