Środowego poranka uczniowie szkół województwa warmińsko-mazurskiego spotkali się na warsztatach dziennikarskich pt. NOWE WIDNOKRĘGI- zrozumieć media, organizowanym w Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie. Poprowadzili je pracownicy i szkoleniowcy Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu oraz redaktorzy, dziennikarze, montażyści i operatorzy Radia Maryja i TV TRWAM. Swoją obecnością zaszczycili nas przedstawiciele następujących placówek: Szkoły Podstawowej SPSK im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Smolajnach, Szkoły Podstawowej SPSK im. Św. Jana Pawła ll w Olsztynku, Zespołu Szkół Rolniczych im. W. Witosa w Ostródzie, XI Liceum Ogólnokształcącego w Olsztynie, Zespołu Szkół Ekonomiczno-Handlowych im. Polaków spod Znaku Rodła w Olsztynie, Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego w Piszu, Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. gen. Mariusza Zaruskiego w Węgorzewie, Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Rumianie, Bursy nr 2 im. Rtm. Witolda Pileckiego w Olsztynie, ll Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego w Mrągowie, Technikum nr 1 w Olsztynie oraz Zespołu Szkół Mechaniczno-Energetycznych w Olsztynie.

Warsztaty oficjalnie rozpoczęły się o godzinie 9:00.

Pierwszym punktem programu były ćwiczenia dotyczące podstaw przekazu telewizyjnego. Umożliwiały one młodzieży przybliżenie pracy z nowoczesnymi technikami tj. greenscreen czy operowanie obrazem i dźwiękiem. Pierwszym doświadczeniem , w którym aktywny udział brała młodzież, była praca z tzw. zielonym ekranem. Prowadzący zaaranżował studio pogodowe. „Praca pogodynki nie jest łatwa, wymaga improwizacji”- stwierdziła Malwina, która wcieliła się w rolę prezenterki pogody.

Prowadzący poruszył kwestię możliwego wpływu przekazu informacji na zdanie odbiorcy poprzez obraz, dźwięk i gesty. W drugiej części uczestnicy mogli poznać znaczącą rolę, którą odgrywa światło i cień. Następnie dzięki kilku filmowym sklejkom ukazano potęgę niewyczerpanego tematu montażu.

Podstawy dziennikarstwa radiowego stanowiły kolejny etap warsztatów. Skupiono się tu na pracy radiowca, m.in. na dźwięku i jego modyfikacji. Aby zobrazować efekt pracy dźwiękowca jedna z uczestniczek warsztatów użyczyła swojego głosu (zaśpiewała piosenkę), który został obrobiony w specjalnym programie komputerowym. Prowadzący ukazał wagę owego montażu, porównując surową wersję do wersji kinowej.

W ostatniej części spotkania na czynniki pierwsze rozłożono prasę. Prowadzące omówiły jej elementy, pomogły uczniom w odróżnieniu informacji od opinii i zdradziły jak pisać dobre artykuły. Zajęcia umożliwiły zrozumienie mediów poprzez omówienie różnych dziedzin dziennikarstwa i ukazanie ich aspektów w praktyce.

Uczennice:
Wiktoria Bubelska, Jakub Kozikowski

      30.11.19 Warsztaty w Olsztynie