10 maja w Zespole Szkół w Stoczku Łukowskim odbyły się warsztaty edukacyjne „Nowe widnokręgi. Zrozumieć media.” W spotkaniu mieli okazję wziąć udział uczniowie klas trzecich gimnazjum oraz ósmych ze szkół w: Starej Róży, Seroczynie, Borowiu, Starej Prawdzie, Starych Kobiałkach, Kisielsku, Wodyniach, Stoczku Łukowskim, Latowiczu oraz we Wnętrznym. Młodzież pod okiem wykładowców i szkoleniowców z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej, redaktorów, dziennikarzy, montażystów, a także operatorów z Radia Maryja i TV TRWAM miała możliwość poznania tajemnice świata mediów.

Dyrektor Zespołu Szkół w Stoczku Łukowskim Ewa Mokicka rozpoczęła warsztaty przywitaniem wszystkich gości, wśród których obecni byli honorowi delegaci z Torunia, dyrektorzy przybyłych szkół, radni, pracodawca Huty Szkła Gospodarczego ,,Tadeusz Woźniak”, pani Barbara Paziewska- opiekun grupy praktykantów ,,Polargos” z Oziemkówki, Marcin Rosa- lokalny przedsiębiorca, prezes ,,Stoczek Natura” Rafał Dziobko, jak i również księża. Następnie głos zabrał pan redaktor Paweł Kania, który opowiadał uczniom ciekawostki medialne, po czym mogli doświadczyć na własnym przykładzie, jak wygląda praca pogodynki i redaktora od strony jej wykonawców. Jako drugi z redaktorów głos zabrał pan Paweł Bielicki, którego przemowę uczennice poprzedziły występem wokalnym. Adiustator zrelacjonował nam o wykonywaniu działań dźwiękowych, z którymi zmaga się w swoich codziennych obowiązkach. Pan Paweł pokazał jak za pomocą programu komputerowego można wyretuszować zarejestrowane brzmienie. Jako ostatnie wykład przeprowadziły Kornelia Młynarczyk i Natalia Kozielska, które uświadamiały m.in., jak ma wyglądać prawidłowo napisany artykuł dziennikarski. Zwróciły również uwagę na siłę perswazji, czy też manipulacji, obecnych w różnego rodzaju reklamach oraz to, w jaki sposób wpływają one na ludzi.

Celem warsztatów było ukazanie pracy specjalistów w tej dziedzinie. Praktyczne zajęcia z zakresu m.in. języka obrazu, świata dźwięku i prasy rozwiały obiekcje dotyczące różnicy między manipulacją, a perswazją. Przybyli uczniowie przyglądali się dokonywanym przez ekspertów działaniom.

Katarzyna z klasy I Technikum stwierdza: ,,Wspaniałe było dowiedzieć się jak w rzeczywistości wygląda praca tych utalentowanych ludzi, którzy na co dzień wykonują taki trud”.

Adam z klasy I Technikum mówi: ,,Warsztaty były bardzo interesujące. Znacznie pogłębiły moją wiedzę na ten temat, a prowadzącym znakomicie udało się nas zachęcić do kształcenia się w tym kierunku”.

Jakub z klasy II liceum oznajmia: ,,Najbardziej podobało mi się to, że mogłem zobaczyć jak wygląda praca redaktorów z innej strony. Zupełnie inaczej niż to sobie wyobrażałem. Cieszę się, że nasza szkoła daje możliwość brania udziału w spotkaniach z takimi interesującymi ludźmi”.

Wiedza zdobyta na warsztatach przedstawia autentykę mediów. Niewątpliwie praktyczne umiejętności i zdobyte doświadczenie ułatwi młodym ludziom sprawdzić się w zawodach medialnych.

Zuzanna Szymanik, Aleksandra Krupniewska

      10.05.19 Stoczek Łukowski