Dnia 11 października 2019 roku na Wydziale Teologii Olsztyńskiego UWM-u odbyły się warsztaty dziennikarsko- edukacyjne „Nowe Widnokręgi – zrozumieć media” prowadzone przez wykładowców, szkoleniowców z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej oraz pracowników z Radia Maryja i TV Trwam. Warsztaty zostały zorganizowane dzięki Fundacji Nasza Przyszłość. Z pomocą ojca Benedykta Cisonia warsztaty te odbyły się w Olsztynie już po raz drugi.
Spotkanie rozpoczęło się od ukazania pracy operatorów w samochodzie satelitarnym. Dzięki użyciu green screen’a jedna z uczestniczek warsztatów miała okazję wirtualnie pracować z operatorem siedzącym w samochodzie satelitarnym. Oprócz tego, po zakończeniu doświadczenia z green screenem, dziewczyna mogła dołączyć do operatora i nauczyć się obsługi kamer oraz kontroli tego, co widzimy za ekranem telewizji. Kolejnymi rzeczami jakich mogła nauczyć się młodzież, która w zdecydowanej większości była odbiorcą warsztatów, było przedstawienie pogody i przeglądu wydarzeń. Dzięki prowadzącym warsztaty dowiedzieliśmy się, że obraz stanowi aż 70% całego przekazu. Publiczność reagowała śmiechem na większość przedstawianych „sztuczek” stosowanych w mediach.
Następnym etapem warsztatów było ukazanie manipulacji dźwiękiem w mediach oraz wykorzystanie psychologii tłumu. Nauczono nas również, ile warstw przekazu może być zastosowanych w jednym filmiku. Niedługie ujęcia i odpowiednio dobrane kadry dają nam spojrzenie na to, jak telewizja chce, byśmy odbierali dane sygnały i treść.
Po krótkiej przerwie dowiedzieliśmy się o roli tła w przekazie telewizyjnym i tym rozpoczęliśmy część pod tytułem „Światło i cień”. Prowadzący uświadomił nam, jak ważne jest oświetlenie i że od niego zależy odbiór obrazu. Przy okazji poznaliśmy różne rodzaje lamp. Ze światłem w telewizji nierozerwalnie łączy się sztuka makijażu. Dlaczego nie można się bez niego obyć? Dowiedzieliśmy się, że kamera lubi matowość. Kolejnym pojęciem, jakie poznaliśmy, była sklejka montażowa. Pozwala ona polepszyć odbiór obrazu oraz przekształcić treść tak, aby był on odpowiedni do opublikowania w mediach. Przy okazji został poruszony temat działania przekazu na nasze postrzeganie świata. Dostaliśmy wskazówki, jak umiejętnie korzystać z mediów tak, aby „nie zaśmiecić” sobie głowy niepotrzebnymi treściami. Ostatnim punktem tej części było ukazanie ogromnej roli planów filmowych. Różne techniki nagrywania mogą wpłynąć na odbiór obrazu, który widzimy. „Zawalczcie, aby wasze życie nie było tylko historią przeglądarki internetowej” – tymi słowami prowadzący zakończył drugą część warsztatów.
Paweł Bielicki – radiowiec, przejął prowadzenie po kolejnej przerwie. Tym razem zagłębiliśmy się w świat dźwięku, który rozpoczęliśmy testem odbioru fal akustycznych, czyli sprawdziliśmy, jak dobry mamy słuch. Potem przeszliśmy do edycji muzyki. Okazało się, że dzięki odpowiednim programom komputerowym można zdziałać cuda. Prowadzący tę część warsztatów doprowadził do łez uczestników, bawiąc się nagraniami ich głosów, które zebrał przechadzając się po sali. Na przykładowym wywiadzie pokazał, na czym polega manipulacja, a pokazany na warsztatach filmik odkrył przed nami bardzo ważną dziennikarską zasadę – wszystko zależy od tego, jak zadamy pytanie.
Następnym etapem spotkania była nauka o różnicy między perswazją a manipulacją. Te cześć prowadziły red. Anna Cimoch i red. Katarzyna Wiercinska. Pokazały nam, jak prasa przykuwa uwagę czytelników przez stosowanie odpowiednio dobranych słów. Wyjaśniły też, jak telewizja używa perswazji, byśmy korzystali z produktów i usług. Dowiedzieliśmy się też, czego nie używać w naszych pracach. Są to słowa tiki, papugi, skamieliny, koturny. Dzięki temu mogliśmy udoskonalić nasz język i zauważyć błędy, jakie popełniamy na co dzień.
Podsumowując, na warsztatach mogliśmy dowiedzieć się jak świadomie korzystać z mediów. Zdecydowanie będziemy inaczej patrzeć na to, co media starają się nam przedstawić i jak chcą, byśmy odbierali dane rzeczy. Przyglądając się reakcjom publiczności można było stwierdzić, że była zadowolona z zajęć.
Uczennice:
Dominika Sielawa
Ewa Ziomek