Michalicki Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Miejscu Piastowym gościł wykładowców i szkoleniowców z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu oraz operatorów i pracowników z telewizji Trwam i Radia Maryja. Przygotowali oni dla uczniów klas pierwszych liceum i technikum warsztaty pod tytułem „Zrozumieć media”.

Zajęcia rozpoczęły się od podstaw przekazu telewizyjnego. Uczniowie dzięki temu mogli zobaczyć produkcję telewizyjną od strony technicznej. Jedna z uczennic wcieliła się w rolę pogodynki. Po pogodzie nadszedł czas na wiadomości sportowe, które przedstawił uczeń technikum informatycznego. Uczestnicy warsztatów mogli zrozumieć, jak ważny jest obraz, dźwięk i treść. Na zakończenie pierwszej części warsztatów obejrzeliśmy film o lampce, ukazujący jak duży wpływ ma perspektywa oraz to jak media zmieniają nasze postrzeganie przedmiotów.

Druga część warsztatów była poświęcona światłu, które odgrywa bardzo dużą rolę w takich produkcjach jak reklamy czy sesje zdjęciowe. Aby dobrze to pokazać wybrany uczeń został poddany makijażowi. Następnie wykładowcy poruszyli temat montażu filmowego. Została przedstawiona krótka scenka, do której zaproszono parę zakochanych. Perspektywa ma ogromne znaczenie w odbiorze przekazu.

W kolejnej części wykładów poruszono temat dźwięku w podstawach dziennikarstwa radiowego. Uczniowie poznali programy do obróbki dźwiękowej. Wykładowca przedstawił rodzaje dźwięku oraz ścieżki dźwiękowe. W związku z tym zaproszona została uczennica szkoły, która zaśpiewała utwór „Rolling in the deep” autorstwa Adele, a następnie został on poddany obróbce dźwiękowej. Uczestnikom warsztatów przedstawione zostały sytuacje, w których Autotune całkowicie odmienił rzeczywistą wersję dźwięku. Uczniowie mieli również okazję usłyszeć głos swoich rówieśników po przeróbce dźwięku w programie Adobe Audition. Mogli odkryć tajniki, jakich profesjonaliści używają do manipulowania odbiorców.

Ostatni punkt programu był poświęcony podstawom dziennikarstwa prasowego. Uczniowie mieli szansę dowiedzieć się, jak rozpoznać i odróżnić: informację od opinii oraz persfazję od manipulacji. Dodatkowo uczestnicy mogli nauczyć się w jaki sposób pisać teksty oraz jak dobierać do nich odpowiednie tytuły. Po przeprowadzeniu pewnego doświadczenia okazało się, że to w jaki sposób napisze się tekst, ma wpływ na to, jak będzie on odebrany.

Uczennice:
Wiktoria Habrat,
Wiktoria Jakieła

      Materiał radiowy - Miejsce Piastowe