Dnia 22 października 2019 r. w Zespole Szkół nr 1 im. Bohaterów Westerplatte miały miejsce warsztaty edukacyjne pt. ,,Nowe widnokręgi – Zrozumieć media”. Do szkoły przyjechali przedstawiciele Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu oraz pracownicy Radia Maryja i TV Trwam. Warsztaty odbyły się w Garwolinie dzięki pomocy ojca Benedykta już po raz drugi. Celem tych zajęć było ukazanie, jak od zaplecza wygląda praca w telewizji, w radiu oraz jak napisać poprawny artykuł.
Uczniowie mieli możliwość poznać pracę w poszczególnych segmentach tworzenia informacji przekazywanych każdego dnia w telewizji. Na wstępie została nam ukazana praca operatorów w wozie transmisyjnym. Przy użyciu green screen’a jedna z uczestniczek warsztatów miała okazję wirtualnie pracować z operatorem siedzącym w samochodzie oraz chociaż na moment stać się pogodynką.
Kolejny etap dzisiejszego spotkania przedstawiał wykorzystanie sposobu mówienia, światła oraz kadru w mediach. Odpowiednie ujęcie daje nam możliwość spojrzenia z innej perspektywy na odbierane sygnały i treści. Ważną rolę pełni światło i współgrająca z tym sztuka makijażu. Odpowiednio dobrana muzyka i zbliżenie kamery potrafią całkowicie zmienić spojrzenie na daną scenę.
Spotkanie dotyczące dźwięku było prowadzone przez redaktora Pawła Bielickiego, który zagłębił nas w świat dźwięku oraz przeprowadził test na odbiór fal akustycznych, sprawdzając nasz słuch. Następnie nagrał kilka wypowiedzi naszych rówieśników, pokazując, że odpowiedni program komputerowy w łatwy sposób może zmanipulować odbiorcę. Zabawa głosem rozbawiła obecną na sali młodzież. Okazało się, że każdy z nas może stać się profesjonalnym wokalistą przy użyciu odpowiedniego programu.
W ostatniej części mogliśmy się dowiedzieć o różnicy między perswazją a manipulacją. Przekazywały nam je Anna Cimoch i Katarzyna Wiercińska. Pokazały nam, jak prasa przykuwa uwagę czytelników przez stosowanie odpowiednio dobranych słów oraz wyjaśniły, jak telewizja wykorzystuje perswazję. Wyjaśniły również czego unikać w naszych pracach. Są to słowa tiki, papugi, skamieliny i koturny.
Reasumując, możemy powiedzieć, że wiele się nauczyliśmy, między innymi o tym że:
• światło i obraz odgrywają bardzo ważną rolę w przekazie,
• wiele zależy od tego, jak zadamy pytanie.
Dzięki nabytym informacjom będziemy inaczej patrzeć na to, co media starają się nam przedstawić i jak chcą, abyśmy je odbierali. Przyglądając się reakcjom publiczności, możemy stwierdzić, że była zadowolona z zajęć.
Wykonały Uczennice:
Alicja Barbarczyk i Zuzanna Strachota.