Warsztaty edukacyjne dla młodzieży: Nowe Widnokręgi – Zrozumieć Media

Dla współczesnej młodzieży media są czymś powszechnym i niezwykle ważnym. Aby dowiedzieć się więcej i odkryć tajniki dzisiejszych środków przekazu, wykładowcy
i szkoleniowcy z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu oraz redaktorzy, dziennikarze, montażyści i operatorzy z Radia Maryja i TV TRWAM zorganizowali w nowo otwartym Powiatowym Centrum Animacji Społecznej w Tomaszowie Mazowieckim warsztaty medialne.

Uczniów ze Szkół Podstawowych nr 8 i 14, Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 8 oraz Liceum Ogólnokształcącego nr 1 powitali pani Beata Stańczyk- naczelniczka wydziału oświaty i sportu w Tomaszowie Maz. oraz Dyrektor PCAS – pani Dorota Ignasiak. Następnie głos zabrał Ojciec Benedykt . Po krótkim wstępie warsztaty rozpoczęły się na dobre.

Na samym początku dowiedzieliśmy się, że na odbiór całego przekazu w 70% składa się obraz, 23% dźwięk, a tylko 7% to sama treść. I tak zaczęliśmy naszą podróż przez świat mediów.

Pierwszą zagadkę, czyli możliwości techniczne studia, rozwiązał pan redaktor Paweł Kania. W ten sposób uczestnicy mieli możliwość na własne oczy zobaczyć, jak przygotowuje się prognozę pogody. Tak poznaliśmy dogłębniej pojawiający się w większości produkcji green screen.

Aby uwiarygodnić początkowe twierdzenie, przedstawiono przykład wiadomości sportowych, a mianowicie newsa o transferze światowej sławy piłkarza do lokalnego klubu. Nowinka była powtórzona dwa razy jednak z dwoma różnymi obrazami (pozowane i spontaniczne). Ważną lekcją było także ćwiczenie z perspektywą kadru. Pokazało, że warto patrzeć na jedną sprawę z wielu stron.

Po krótkiej przerwie nadszedł czas na rolę tła i światła, czyli powtórnie na wartości obrazu. Manewry z lampą pokazały, jak światło wpływa na przedstawienie postaci. Kolejne ćwiczenie z makijażem uzmysłowiło uczniom, że siła wizażu i Photoshopu jest ogromna i nie warto porównywać się do modelów z wszelkich reklam. Kolejnym punktem drugiej części warsztatów były aspekty montażu filmów. Dzięki temu w przyszłości będziemy zwracać uwagę na cięcia w materiałach, gdyż mogą one być mocno przekłamane.

Pod koniec pierwszej części warsztatów nakręcono krótki materiał z udziałem uczniów 1LO. Ten mały eksperyment przybliżył nam działania na planie filmowym.

Drugą częścią zajął się pan redaktor Paweł Bielicki. Kolejnym elementem do odkrycia był dźwięk. Przedstawienie kandydatki na prezydenta na wiele dźwiękowych sposobów oraz trików wykorzystywanych w reklamach pokazało jak to 23% wpływa na nasz odbiór. Zaznajomiliśmy się z psychologicznym wpływem dźwięku na nasze odczucia i zachowanie. W trakcie tych zajęć poproszono kilku uczniów o opowiedzenie kilku słów o sobie, a Janek Gluźniewicz z 1LO zaprezentował swój wokalny talent. Dzięki nagraniu tych wypowiedzi zobaczyliśmy, jak wygląda obróbka dźwięku przy pomocy specjalistycznych programów.

W ostatniej części warsztatów przyszedł czas na analizę 7%, czyli treści. Panie redaktorki Katarzyna i Wiktoria przybliżyły nam podstawy dziennikarstwa prasowego. Dzięki nim umiemy rozróżnić opinię od informacji i wychwycić perswazję oraz manipulację.

Po czterech godzinach nadszedł czas podsumowań. Według uczestników warsztaty były dla nas niesamowicie ciekawe. Teraz już wiemy jak nie dać się zmanipulować mediom i jak interpretować docierające do nas wiadomości. Była to niezwykła lekcja, a świat mediów nie ma przed nami już żadnych tajemnic.

Karolina Szewczyk & Paulina Szulc
(1LO)

      Materiał radiowy dzień 2