Piotrków Trybunalski: Warsztaty dziennikarskie „Zrozumieć media”

16 października 2017r. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Piotrkowie Trybunalskim zostały zorganizowane warsztaty edukacyjne dla młodzieży pt. „Nowe widnokręgi – zrozumieć media”. Poprowadzili je wykładowcy z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu oraz redaktorzy, dziennikarze, montażyści i operatorzy z Radia Maryja i TV Trwam.

W warsztatach wzięli udział uczniowie z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2, Gimnazjum nr 3 i Gimnazjum nr 4 z Piotrkowa Trybunalskiego, Gimnazjum z Szydłowa oraz Woli Krzysztoporskiej, a także Katolickiej Szkoły Podstawowej im. św. Jana Bosko.

Warsztaty rozpoczęły się o godz. 9.00, a kilka minut później odbył się wykład teoretyczno-praktyczny pt. „Język obrazu – podstawy przekazu telewizyjnego”. Podczas spotkania uczniowie mieli możliwość wczuć się w rolę „pogodynki” oraz prezentera sportowego. W czasie przerwy młodzież mogła używać sprzętu telewizyjnego.

Po krótkiej przerwie rozpoczęła się druga część wykładu. Uczestnicy spotkania mieli okazję poznać technikę charakteryzacji oraz światłocienia. Wykładowcy, korzystając ze swojego doświadczenia, przekazali tajniki montażu filmów oraz podstawy dziennikarstwa prasowego.

Po wykładzie na temat obrazu, nadszedł czas na dźwięk. Prezenterzy skupili się głównie na edycji głosu np. na ton wyższy lub niższy. Pokazali, jak wielki wpływ na człowieka ma dźwięk i jego siła przekazu.

Głównym celem warsztatów było poznanie różnicy pomiędzy komunikatami, informacją, opinią, perswazją oraz manipulacją. Uczestnicy poznali procentowy podział przekazu telewizyjnego oraz komunikaty medialne. Po wykładach uczniowie będą umieli wskazać główne cechy rzetelnego przekazu informacji oraz podstawowe zakłamania przekazu medialnego. Dzięki warsztatom młodzież rozwinęła świadomą postawę uczestnictwa w świecie mediów, a także poznała konieczność samodzielnej oceny treści przekazu medialnego.

Zgromadzeni uczniowie ocenili, że wykłady zostały przeprowadzone w interesujący sposób. Chętnie słuchali wykładowcy oraz aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Stwierdzili, że technologie wykorzystane podczas spotkania ułatwiły przekaz informacji. Wykładowcy w zabawny i ciekawy dla młodzieży sposób przygotowali prezentacje oraz szereg ćwiczeń.

Galeria >>

Klaudia Sima, Wiktoria Urbańczyk i Julia Świech/RIRM