NOWE WIDNOKRĘGI – zrozumieć media

W dniu 19.02.2020 roku odbyły się Warsztaty Edukacyjne dla młodzieży. Zagościli u nas wykładowcy i szkoleniowcy z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, redaktorzy, dziennikarze, montażyści, operatorzy z Radia Maryja oraz uczniowie ZSP nr 2 w Tomaszowie Mazowieckim, ZSP nr 6 w Tomaszowie Mazowieckim, II LO w Tomaszowie Mazowieckim, SP nr 3 w Tomaszowie Mazowieckim oraz SP nr 10 w Tomaszowie Mazowieckim.

Warsztaty organizowane były za darmo dla 300 lub większej liczby uczestników oraz dla młodzieży szkół ponadpodstawowych oraz podstawowych. Młodzież uczestniczyła w warsztatach pod opieką nauczycieli i za zgodą dyrekcji placówek.

Etap I:
Pani Beata Stańczyk rozpoczęła nasze zajęcia. Powitała szkoły oraz wszystkich gości m.in.: starostę powiatu tomaszowskiego Mariusza Węgrzynowskiego oraz prowadzących. Prowadzący Paweł Kania poruszył temat funkcji mediów oraz wyjaśnił, po co one nam są, byśmy byli nie tylko odbiorcami ale również nadawcami w świecie Internetu. Przedstawił nam program, który obejmował: podstawy przekazu telewizyjnego, podstawy dziennikarstwa radiowego oraz informację, że 70% to obraz, 23% to dźwięk, a 7% to treść. Przedstawione zostało kluczowanie, bawienie się greenscreenem oraz wykorzystanie go w świecie mediów, przekształcenie sceny dzięki efektom światła i dźwięku, przygotowanie prognozy pogody, informacje ze świata sportu, zdjęcia osób oraz przerabianie tych zdjęć.

Uczniowie zostali zaproszeni na scenę oraz samodzielnie brali udział w przygotowywaniu scen do programów telewizyjnych. Poruszony został temat fake newsów – fałszywych informacji w Internecie i ich wpływu na odbiorców. Przez nie może zmieniać się nasza opinia o ludziach oraz ich działalności. Pokazane zostały również perspektywy, z których możemy nagrywać (żabia – z dołu oraz ptasia – z lotu ptaka). Został zmieniany dźwięk wypowiadających się osób i w ten sposób pokazano jak on może nad nami panować. Poruszone zostało również zagadnienie emocji, które górują nad nami podczas oglądania i wpływają na odbiór filmu.

Etap II:
W drugim etapie mowa była o efektach światła oraz ciepła, które wpływają na scenografię filmową. Przedstawiane były zastosowania jasności, półcienia oraz kontrast postaci względem tła. Dźwięk jest równie ważny jak światło. Jest on często manipulacją, która może nad nami zapanować
i wpłynąć na odbiór. Kiedy widzimy reklamę produktu, chcemy go kupić, aby wypróbować czy rzeczywiście jest tak świetny jak mówią. Został również poruszony temat makijażu: po co i do czego go stosujemy. Puder jest stosowany, aby wysmuklić skórę, by światło nie odbijało się od twarzy. Przedstawione zostały również tajniki montażu oraz nakładanie dwóch scen na siebie. Dowiedzieliśmy się jak powstają dźwięki w reklamach np.: chrupkość batona.

Etap III:
W trzecim etapie warsztatów pokazany został sposobów dotarcia dźwięku do odbiorcy m.in.: fizjologiczny (polegający na dotarciu dogłębnie do odbiorcy np.: zabieg dentystyczny ), psychologiczny ( oceniamy dźwięk od środka wewnątrz siebie, emocjonalnie np.: śpiew ptaków ), poznawczy ( od samego początku chcemy poznawać to, co nas otacza np.: słuchanie piosenek przez słuchawki ). Zostało pokazane również przekształcanie dźwięku oraz obrabianie go w programach do tego służących.
Poruszyliśmy również temat historii nagrań dźwięku.
Pokazano nam również jak modulować głos, pracowaliśmy w programie do obróbki dźwięku.

Etap IV:
W tej części dowiedzieliśmy się, jak powstają teksty w gazecie prasowej, co to jest informacja (np. wiadomość od znajomego, czy nagłówek gazety), a czym jest opinia. Określaliśmy czy podane wiadomości są informacja czy opinią. Poruszyliśmy zagadnienia perswazji oraz manipulacji, które sami wykorzystujemy bądź jesteśmy ich „ofiarami” . Poznaliśmy zasadę 5W: what (co?), why (dlaczego?), where (gdzie?), who (kto?), which (który?) i do czego ona służy. Uwrażliwiono nas na to, by unikać słów: tików (podczas rozmowy ruszamy rękoma), papug (te same słowa, które znajdują się blisko siebie), skamielin (słowa przestarzałe, które wyszły z użycia), koturn (słowa przesadnie podnoszące wagę sytuacji). Na koniec prezentacji został przeprowadzony pewien eksperyment związany z dwoma tekstami: mieliśmy wybrać, który artykuł wydaje nam się bardziej atrakcyjny.


Szymon Kobacki
Aleksander Kostanek

      Materiał radiowy 19.02