Warsztaty „Nowe widnokręgi -zrozumieć media” w Makowie Podhalańskim. Dzień 1

Dnia 26 września 2019 roku w Zespole Szkół w Makowie Podhalańskim odbyły się warsztaty dziennikarskie „Nowe widnokręgi –zrozumieć media”. Udział w nich wzięły następujące szkoły: Klasy szkół podst. z Gminy Maków Podhalański , Liceum Curie, Szkoła Podst. nr 6 w Nowym Targu , Zespół Szkół w Kalwarii Zebrzydowskiej, klasy szkół podst. z Gminy Budzów.

Warsztaty rozpoczął burmistrz Makowa Podhalańskiego, następnie głos zabrał o. Benedykt Cisoń. Przedstawił on szczegółowy program wydarzenia.

W pierwszej części, zatytułowanej „Język obrazu”, prowadzący pokazał, jak działają urządzenia w wozie satelitarnym. W zadaniu wziął udział jeden z naszych kolegów. Realizator wizji przemieścił go w różne miejsca na sali za pomocą Green Boxa . Audytorium miało również okazję do obserwowania procesu powstawania prognozy pogody. Jeden z naszych kolegów miał możliwość sprawdzenia swoich sił jako komentator sportowy. Pokazane zostały także tajniki i chwyty używane przez operatorów kamer i realizatorów wizji. Na zakończenie pierwszej części uczniowie obejrzeli krótki film o lampie, który wywołał w nas wiele emocji. W czasie przerwy uczestnicy mogli sprawdzić się w roli operatora kamery oraz realizatora wizji w wozie transmisyjnym.

Podczas drugiej części, zatytułowanej „Światło i cień”, ojciec podał przepis na to, jak odróżnić manipulację od perswazji. Następnie prowadzący opowiedział, jak profesjonalnie możemy oświetlić nagrywany obiekt . W eksperymencie pomógł ochotnik. Następnie pokazano nam, jak malowane są gwiazdy telewizyjne, aby ich skóra się nie świeciła. W trakcie zajęć prowadzący wiele razy powtarzał, jak człowiek odbiera media, a mianowicie: 70% naszej uwagi przyciąga obraz , 23% dźwięk , a zaledwie 7% treść. Dowiedzieliśmy się także, jak dużą rolę w naszym życiu odgrywają reklamy. Z widowni wybrane zostały dwie osoby, których zadanie polegało na tym, aby wpatrywać się sobie głęboko w oczy. Scena polegała na motywie miłosnego spojrzenia niczym z najlepszego romansu. Ich wizerunki płynnie przemieszczały się na projektorze dzięki pracy realizatora wizji i dobrego ustawienia kamer. Ważny aspekt stanowiła również towarzysząca projekcji romantyczna muzyka z „Titanica”.

W czasie trzeciej części, zatytułowanej „Świat dźwięku”, dwie ochotniczki zaśpiewały piosenkę, którą dźwiękowiec poddał programowi do obróbki dźwięku. Potem pokazano nam starodawne urządzenie do montowania dźwięku. Naocznie ukazano jak przetwarzać nagrany dźwięk , tak aby brzmiał lepiej , głośniej i wyraźniej. Uczniowie obejrzeli film, w którym pokazano, że nie ważne jak brzmi treść pytania, tylko jak je zadajemy.

Podczas czwartej, ostatniej części, pod tytułem „Słowo w druku” pani red. Natalia uzmysłowiła zebranym, że fakt, że media są polskojęzyczne, wcale nie musi oznaczać, że mają polski kapitał i należą do Polski. Podała nam wiele ciekawostek, a mianowicie, że pogrubiony tekst pod tytułem nazywa się lead, czym jest Polska Agencja Prasowa w pracy dziennikarza itp. Nauczyliśmy się odróżniać opinię od informacji, a także perswazję od manipulacji. Dziennikarze często stosują perswazję i manipulację na odbiorcach, oszukując ich na temat pewnych zjawisk. Następnie pani Natalia ukazała uczniom szereg portali informacyjnych, na których można zapoznać się z aktualnymi informacjami.

Uczniowie:
Victoria Hajto
Ivan Verbytskyi



      26.09.19 Maków podhalański dzień 1